דף הבית » בלוג » המדריך המלא לבישול בפוייקה

המדריך המלא לבישול בפוייקה

אוהבים לטייל ימים שלמים ולעשות מסלולי שטח? אוהבים לבשל? אז יכול מאוד להיות שתיהנו גם לשבת מסביב למדורה כולם יחד, עם החברים והמשפחה, וליהנות מקערה חמימה של תבשיל קדירה מפנק וממלא. איך אתם שואלים? בישול של סיר פוייקה הוא התשובה בשבילכם. בישול פוייקה הוא שיטת בישול מצוינת אשר יכולה להקל עליכם מאוד בתנאי שטח שונים, לספק לכם ארוחה מזינה או אפילו שתיים וגם לשמח את הסובבים.

המדריך המלא לבישול בפוייקה

נעים להכיר – פוייקה

פוייקה הוא בעצם שם של סיר. אבל לא מדובר בסיר רגיל שאתם מכירים מהתבשילים של סבתא, אלא בסיר שעשוי כולו מברזל יצוק בעל מבנה מעוגל הנתמך בשלוש רגליים. יש הטוענים כי הוא הכלי האולטימטיבי לקחת איתנו לבישול ארוחות שונות בתנאי שטח על גחלים לוחשות שנשארו אחרי המדורה. סיר הפוייקה מתאים לשיטות בישול שונות כמו בישול איטי וצלייה וכמו כן לבישול של מזונות ותבשילים שונים כמו בשרים, עופות, דגים, מרקים ואפילו קינוחים אם מאוד רוצים.

גודל הסיר המתאים לפוייקה: איך נבחר סיר מתאים לפוייקה?

כדי לבחור את הסיר המתאים לפוייקה, עלינו להביא כמה פרמטרים בחשבון, כמו כמות האנשים שצריך להאכיל וכמות האוכל שמתכוונים לבשל. סירי הפוייקה מגיעים בגדלים שונים, כשעל כל סיר מסומן מספר המייצג את כמות העופות שנכנסים אל תוך הכלי. לרוב פוייקה מספר 2 יכול להתאים לפחות ל-8-6 אנשים לארוחה מלאה.

אם כך, איך מכינים פוייקה?

בהכנת הפוייקה יש כמה שלבים קריטיים שחשוב מאוד להתייחס אליהם, כמו לדוגמה הכנת הגחלים הלוחשות מעץ טבעי. חשוב לא להניח את הסיר בתוך אש גלויה, כי היא יכולה להרוס אותו וכנראה גם לשרוף לכם את האוכל. לא חובה לחכות עד שהמדורה תפסיק לבעור, אפשר פשוט להוציא כמה גחלים מהמדורה עצמה בעזרת מקל גחלים, ולהמשיך לעשות זאת כדי לשמור על טמפרטורה אחידה של בישול. כמו כן חשוב לזכור כי בישול הפוייקה לוקח זמן, לפחות שעתיים, ולכן כדאי לבצע את ההכנות מראש ולהתאזר בסבלנות. כדאי גם לשמור את הסיר סגור ולא להתפתות לפתוח ולערבב אותו כל הזמן וזאת משום שהערבוב דווקא יכול להפוך את כל התבשיל שלכם לעיסה.

תהליך הבישול בפוייקה

חשוב לבחור בשר מתאים ונכון ולהשתמש בנתחים עמידים בבישול ארוך ושהוא מטיב איתם. הבישול בפויקה הוא בישול ארוך ולכן אפשר להשתמש במרכיבים גסים שונים, כמו תפוחי אדמה, גזרים, בטטות וקטניות שונות כמו חומוס, שעועית ותבלינים רבים אשר הבישול הארוך מדגיש את טעמם וגורם להם להיספג בתוך התבשיל.

 הגשה וניקוי של הסיר

כאשר התבשיל מוכן כדאי להתחיל לאכול אותו ולא לתת לו לשבת יותר מידי זמן בתוך הסיר מאחר ובנקודה זו, לאחר בישול ארוך, טעמי הבשר ושאר המרכיבים שנכניס לתוך הפוייקה יכולים להיהרס ולהתאחד לטעם לוואי אחד. כדאי להגיש את התבשיל לצלחות אישיות בכף עץ ולהיזהר בעת ההגשה, הסיר יהיה לוהט. כל מה שתצטרכו לעשות כדי לנקות אותו יהיה לשפוך לתוכו מים ולשים אותו על האש, ולאחר מכן לשפוך את תכולת המים החוצה. כדי לשמור על הסיר שלא תיווצר בו חלודה כדאי להניח על דפנותיו שמן בעזרת נייר סופג.

נתחים המתאימים לבישול פוייקה

כדי ליהנות מהפוייקה שלכם ולתת לו טעמים ייחודיים כדי להשתמש בנתחים מסוימים שבישול ארוך וצליה מתאימים להם ולא יגרמו לסיבי הבשר להתפרק לגמרי. מידות עשייה בבשר עשויות להשתנות לפי חלקי הבשר ולכן יש להתכונן לבישול הפוייקה בהתאם. מומלץ מאוד להשתמש בנתחים של בשר בקר כמו הפיקאניה לדוגמה, האסאדו וכמו כן בשר שריר, כתף, זנב שור ושפונדרה. גם בשרים אחרים יכולים להיות טעימים מאוד בשילוב ירקות שונים וקטניות כגון בשר כבש או אפילו עופות או הודו שאפשר להכניס שלמים אל תוך הפוייקה.

האווירה שבישול בפוייקה מביא איתו

בישול של פוייקה אחרי יום טיול ארוך עם המשפחה והחברים במקום שבו החלטתם להקים את האוהל שלכם או להישאר ללון, יכול להפוך את אווירת הטיול שלכם למה קסומה ומחברת מאוד. כל אחד יכול לתרום את חלקו בהכנת הפוייקה ובבישולו, וכל אחד יכול ליהנות תוך כדי הבישול וההמתנה לתבשיל החם והטעים מהריחות שימלאו את האוויר ומהחום הסיר יפיץ. לאחר התבשיל יהיה מוכן, כולם יוכלו ליהנות יחד מביסים מפנקים, כי אין דבר יותר טעים מהביס הראשון של תבשיל הפוייקה החם ברגע שהוא מוכן.

לסיכום

הכנת הפוייקה יכולה להיות חוויה נהדרת בזמן טיול, כאשר אתם בשטח וכשאין אמצעים רבים לבישול והרעב התחיל לגדול. אם עוקבים אחר כמה טיפים בסיסיים, אפשר ליהנות מארוחת צוהריים או ערב נהדרת שתחמם לכם גם את הלב וגם את הקיבה.