דף הבית » בלוג » בשר ויין

בשר ויין

אצל לא מעט אנשים יין איכותי ובשר טרי משובח באים יחד בכל ארוחה מפנקת וטובה. ואכן, יין הוא חלק בלתי נפרד מארוחת בשרים חגיגית, וכדי ליהנות מכל הניחוחות והטעמים הטובים שבאלמנטים האלה, כדאי להתאים את היין לבשר באופן המושלם. אז אם גם אתם רוצים לדעת עוד על הנושא וליצור את השילוב המדויק בין השניים, הכנו לכם מדריך קצר שיכניס אתכם לעניינים. אז בואו נתחיל

בשר ויין

בחירת היין הנכון בארוחה

התאמת יין לארוחה בכלל והתאמת יין לבשר בפרט היא נושא רחב ויש יאמרו אומנות של ממש. יש יינות שמתאימים לארוחות בשריות, ולעומת זאת יש יינות שמתאימים למנות דגים ולאוכל חלבי. אחת ההנחות הרווחות היא כי יין לבן מתאים לדגים ואילו יין אדום מתאים לבשר. זה נכון חלקית, ויש להתחשב בשני כללים בסיסיים בנוגע להתאמת אוכל ליין:

  1. הצבע – רצוי שצבע היין יהיה כצבע המנה שאתם אוכלים. כך למשל, בשר בקר אדום או דג טונה יתאימו ליין אדום, ובשר ורדרד יותר כמו בשר עגל או דגים לבנים כמו לברק וכן גם עופות, ילכו נהדר עם יינות לבנים.
  2. הכובד – נוסף על הצבע גם ה”כובד” של המנה, כמו רמת השומן בבשר, משפיעה על בחירת סוג היין. ככל המנה כבדה יותר, כך כדאי להגיש לצידה יין כבד יותר. חשוב לזכור שחוץ מיינות אדומים, יש גם יינות לבנים שנחשבים כבדים ועשירים יותר. אם כן, לנתחים שומניים, כמו צלעות, נתאים יין כבד, ואילו לבשרים קלילים יותר, עופות ודגים, יין לבן קליל יכול להתלוות נהדר.

כמו כן, אפשר להתחשב גם ביין שהשתמשו בו לצורך הכנת המנה. מה הכוונה? אם הכנתם את נתח הבשר שלכם במרינדה הכוללת יין אדום יבש מזן קברנה סוביניון, הגישו את היין הזה לצד המנה.

סוגי יין נפוצים

אז אחרי שהבנו פחות או יותר את העקרונות המנחים בבחירת יין לבשר ולמנות אחרות, נדבר כעת על סוגי יין שונים ולאילו נתחים כל זן יכול להתאים:

קברנה סוביניון

קברנה סוביניון הוא יין אדום שמקורו באזור בורדו שבצרפת, ונחשב לאציל שמבין זני היין. הקליפה הכהה של העינב מעניקה ליין את הצבע האדום העמוק שלו, והניחוחות האופייניים שלו הם פירות יער, אקליפטוס, סיגליות, דובדבן ועוד – תלוי באזור שממנו בצרו את הענבים. זהו יין שנחשב כבד יותר, ולכן יתאימו לו נתחים המאופיינים בשיוש גבוה וברמות שומן גבוהות, כמו אסאדו.

מרלו

גם מרלו הוא יין מזן ענבים אדומים ונחשב לאציל ומפורסם ביותר. זהו יין בעל גוף בינוני יותר ואופי “רך” יותר מקברנה סוביניון, ופעמים רבות משתמשים בשילוב של השניים בייצור יינות. למרלו יש טעמים וניחוחות פירותיים, שמזכירים אוכמניות ושזיפים בעיקר. משום שהוא יין לא כבד במיוחד, הוא יכול ללוות מצוין נתחים בעלי רכים שאין בהם הרבה שומן, כמו למשל הפילה.

סירה (שיראז)

מזן זה מופקים יינות אדומים כהים בעלי טעמים עזים, עמוקים וארומטיים. ליין הזה יש שני שמות הנובעים למעשה ממקורותיו: בעמק הרון שבצרפת נקרא “סירה”, ואילו באוסטרליה נקרא “שיראז”, על שם העיר שפרסית שממנה הגיע. ליין הזה יש גוף כבד ולכן תיהנו ללגום ממנו לצד סטייק עסיסי, צלוי וטוב.

מלבק

נסיים בזן ענבים שאולי פחות מוכר מהזנים שדיברנו עליהם, והוא יכול להשתלב מצוין עם בשרים כבדים ושמנוניים יותר. היין המופק מזן זה הוא בעל גוף מלא וטעמיו עמוקים ופירותיים, ומזכירים פירות יער כמו דובדבן, פטל ואוכמניות. הענבים גדלים בעיקר בדרום אמריקה ובארגנטינה בפרט, משום שהם זקוקים לאזורים חמים כדי להבשיל באופן הטוב ביותר.

איך שותים את היין?

קניתם את היין שיבוא מושלם ליד הבשר שלכם? זה לא מסתיים כאן, ויש גם חשיבות לאופן שבו תגישו את היין ותשתו אותו. אחד הפרמטרים החשובים ביותר כאן היא הטמפרטורה, וכדאי לשתות את היין בטמפרטורה האידיאלית עבורו. קירור יתר של היין או השארתו באזור חם יכולים לפגוע בניחוחות ובטעמים שלו. אם כן, חשוב לאחסן את היין במקרר יין או לכל הפחות באזור קריר ומוצל בבית. כמו כן, יש לאחסן אותו כשהוא שוכב (כדי שפקק השעם לא יתייבש). ומה בנוגע להגשה? לכל סוג יין יש את הטמפרטורה המומלצת עבורו בהגשה. כך למשל, יין אדום עוצמתי כדאי להגיש ב-22-18 מעלות, את הקלים שבהם ב-18-16 מעלות, ואילו יינות לבנים רצוי להגיש קרירים יותר – 12-10 מעלות.

לסיכום

נכון, יין ובשר הם תורה שלמה – כל אחד בפני עצמו. עם זאת, אל תשכחו שבסוף מדובר בטעם אישי, ואתם בהחלט יכולים ללכת עם השילובים שטעימים לכם והולכים טוב יחד לדעתם. בשורה התחתונה – הכלל החשוב ביותר הוא שאין להתפשר על פחות מיין משובח וכמובן לקנות בשר טוב וטרי, ואלו כבר יעשו את העבודה. בתיאבון!

בשר ויין בשר ויין