דף הבית » בלוג » המדריך המלא לסוגי דגים מעושנים

המדריך המלא לסוגי דגים מעושנים

יש הרבה דרכים להכין מנות דגים מושקעות ומלאות טעם וארומות, ואחת השיטות הפופולריות היא עישון הדג. זוהי שיטה שהשתמשו בה בעבר כדי לשמור על הדג לאורך זמן, והיום זהו רובד נוסף של מורכבות הטעם במנה. בואו להכיר את השיטה מקרוב ולהכיר את סוגי הדגים המומלצים לעישון.

המדריך המלא לסוגי דגים מעושנים

איזה סוגי דגים מעושנים קיימים?

בשוק היום קיימים כמה סוגי דגים מעושנים שהם פופולריים במיוחד:

דג סלמון

סלמון מעושן הוא כנראה הדג הכי נפוץ בתחום. הוא נפוץ מאוד במגוון מסעדות המגישות מנות עם דגים כמו סושי, כריכי סלמון ואפילו במנת בייגל סלמון. את הסלמון אפשר לעשן בשיטת עישון חם או קר, ובהתחלה השימוש של העישון היה לשמר את חיי המדף של הדג. היום בוחרים לעשן את הדג גם לשם הטעם המיוחד שהוא מוסיף למנה.

דג הרינג

הרינג הוא דג פופולרי המופיע בכמה צורות הגשה: כבוש, מלוח או מעושן. זהו דג קטן בגודלו ובעל בשר לבן החי בים הצפוני, ועונת הדיג המומלצת היא בחורף משום שהמים קרים מאוד וההרינגים מפתחים שכבת שומן עבה. דג הרינג מומלץ לעישון בשיטה הקרה בטמפרטורה של עד 40 מעלות.

דג הליבוט

דג הליבוט הוא עוד דג לבן הגדל בעיקר בים שבצפון אירופה. זהו דג שיש עליו מגבלות דיג, ולכן הוא נחשב למצרך יקר. את דג ההליבוט מעשנים בדרך כלל בעישון קר למשך כמה שעות.

דג מקרל

דגי מקרל הם בעלי אחוז גבוה של שומן, ולכן הם בחירה נפוצה וקלאסית לעישון. סוג המקרל הנפוץ לעישון הוא זה החי בצפון האוקיינוס האטלנטי, ואפשר לעשן אותו בשיטה החמה וגם בשיטה הקרה להשגת טעם עשיר.

אילו דגים מומלצים לעישון?

הדגים המומלצים לעישון הם דגי מים מלוחים שאינם נוטים להתייבש במהירות. תהליך העישון משתמש בשומן של הדגים והטעם המעושן מצטבר בו, ולכן דגים דלי שומן לא יפתחו את הטעם הזה כמו דגים שיש בהם כמות גדולה יותר של שומן. כמו כן, העישון מדגיש בעיקר את המליחות של הדג ולכן עישון דגי מים מלוחים, שהם בעצמם מלוחים מטבעם, הוא היעיל ביותר לקבלת מנה טעימה.

שיטות עישון לדג

שתי השיטות הנפוצות לעישון דג הן עישון חם או עישון קר. יש אנשים שאוהבים להכין לעצמם דגים מעושנים, והם עושים זאת בעצמם במעשנת דגים מיוחדת. שיטת העישון הביתית הנפוצה היא העישון החם, הדורש חום ונסורת, ובה הדג מונח ישירות על הנסורת החמה וסופג את הארומה של העישון. בעישון קר הטמפרטורה שבה הדג מעושן היא כ-27 מעלות (לעומת טווח של 80-60 מעלות בעישון חם), והתהליך הזה איטי יותר. בשתי שיטות העישון יש צורך לנקות ולפלט היטב את הדג באמצעות סכין איכותית (ואם אתם צריכים השחזת סכינים, דאגו לעשות זאת לפני), לטבול את הדג בבריין (תמלחת), להשרות במרינדה לספיגת טעמים, לייבש את הדג היטב לפי העישון ולתת לו גם זמן מנוחה לאחר שתהליך העישון מסתיים ולפני הגשתו.

טעים וגם בריא?

בתוך הדגים שאנחנו אוכלים יש מגוון ויטמינים ומינרלים חיוניים כמו מגנזיום, ברזל וסידן. באמצעות עישון, ובייחוד עישון קר, מצליחים לשמור על רמות גבוהות יותר של הוויטמינים והמינרלים האלו בגוף הדג, ובעת הצריכה אנחנו מקבלים כמות רבה יותר של חומרים מזינים. שימו לב שיש דגים המכילים באופן טבעי כמות גבוהה של נתרן, בייחוד הדגים החיים במים מלוחים כמו דג סלמון, מקרל ועוד, ולכן יש לשמור על תזונה מאוזנת שאינה מכילה כמויות גבוהות מדי של נתרן, בעיקר אם אתם סובלים מלחץ דם גבוה או מחלות לב וכליות.

לסיכום

תהליך עישון דגים מוסיף להם ארומה וטעם מיוחדים, ואנשים רבים בעולם משתמשים בדג מעושן בכל מיני מנות. הדג הכי נפוץ לעישון הוא סלמון, אך יש עוד דגים (בעיקר דגי מים מלוחים) המתאימים לעישון כמו מקרל, הליבוט, הרינג וכל דג אחר שיש לו כמות מספקת של שומן לאגירת הטעם המעושן. עישון דג עוזר להאריך את חיי המדף שלו וגם לשמור על כמות רבה יותר של ויטמינים ומינרלים החיוניים לגוף שלנו.