דף הבית » בלוג » דגים על האש

דגים על האש

כשאנחנו מדברים על מנגל ועל האש, רובנו נחשוב ישר על מגוון בשרים עסיסיים שהם לא פחות ממעדן לחך לאחר צלייה. עם זאת, חשוב שלא נשכח גם את הדגים הטריים הנפלאים שהאש והניחוחות המעושנים מהמנגל יעשו להם רק טוב. אז חממו היטב את הגריל – ובואו נתחיל!

דגים על האש

לפני שמתחילים…

באופן כללי, אפשר לצלות כמעט כל דג טרי על המנגל (בקשו מהמוכר דג שיתאים לעל האש), והעקרונות של הרכישה וההכנה של הדג די זהים לכל הסוגים. חשוב שזה יהיה דג טרי ואיכותי (ועל כך עוד רגע), וכדאי שהוא יהיה שלם ולא מפולט. אפשר בהחלט לצלות דג מפולט, אבל דג שלם יצא לרוב עסיסי, רך וטעים יותר מדג מפולט, שעשוי להתייבש אם לא מוציאים אותו בזמן. בכל מקרה, אם החלטתם לפלט את הדג, כדאי לכם לעשות זאת באמצעות סכין מושחזת ואיכותית, או פשוט לתת לקצב לעשות את העבודה הקשה בשבילכם. אם בחרתם בדג שלם, דאגו שהוא יהיה נקי מקשקשים ומחלקים פנימיים ומוכן להכנה.

נוסף על כך, כדאי לתת לדג להיצלות באופן ישיר על רשת המנגל מבלי לעטוף אותו בנייר כסף. אפשר לתפוס אותו בתוך רשת קטנה יותר כדי שיהיה לכם קל יותר להפוך אותו, ובכל מקרה לשמן טוב-טוב את הרשתות כדי שלא יידבק. אם אתם לא סוגרים אותו ברשת נפרדת, הקפידו להפוך את הדג בעזרת מרית או מלקחיים רחבים, והיזהרו שלא לפרק את הדג. כמו כן, אם אתם רוצים לעטוף את הדג, קודם עטפו אותו בנייר אפייה ורק אז בנייר כסף.

איך נזהה דג טרי?

בכל דרך שבה תחליטו להכין דג, חשוב שתרכשו דג טרי, נקי ואיכותי ממקום שאתם סומכים עליו. יש כמה דרכים לזהות דג טרי לפני שרוכשים אחד כזה ומתחילים בהכנה: הריח שלו לא אמור להיות חזק ולא נעים, העיניים לא עכורות, הזימים אדומים ומבריקים, שהבשר שלו לא יהיה גמיש ורך מדי, ושהעור יהיה מבריק ובעל מרקם רירי מעט.

אנחנו ממליצים: סוגי דגים לצלייה

יש לא מעט דגים שיתאימו לצלייה על המנגל, ובעיקר יתאימו לכך דגי בריכה טריים. עם זאת, אנחנו רוצים להמליץ לכם על כמה דגים שיתאימו במיוחד ויגרמו לכולם ללקק את האצבעות.

דניס

לא לשווא מכונה דג הדניס “מלך הגריל”: מדובר בדג עשיר, עסיסי ובעל טעמים עדינים וטובים שיתעצמו במיוחד כשתניחו אותו להיצלות על המנגל. הדג הזה מצוין גם לתנור ולבישול רגיל כמובן, אבל אין ספק שרבים בוחרים להכין אותו על הגריל. גם כאן מומלץ להניח אותו בשלמותו, אבל בהחלט אפשר לצלות אותו מפולט. לאחר דקות ספורות של צלייה בצד אחד (כ-7-5 דקות), הפכו את הדג ותנו לו עוד כמה דקות של צלייה גם בצד השני – התוצאה? מושלמת.

לברק

דג לברק הוא אחד הדגים האהובים ביותר, בריא במיוחד ועשיר באומגה 3 ואומגה 6. חוץ מזה שהוא נהדר לכל צורות ההכנה, כולל מבושל, אפוי, טחון לקציצות ונא – הוא טוב במיוחד גם בצלייה. גם כאן זמן הצלייה הוא די קצר ועומד על דקות בודדות על כל צד. שימו לב שמדובר לרוב בדג שאינו גדול במיוחד, ועל כן זמן הצלייה משתנה ביחס לגודל שלו.

סלמון

לא פעם בוחרים להכין דג סלמון בתנור או בבישול, אבל בהחלט כדאי לנסות לצלות אותו על הגריל. מדובר בדג בריא, בשרו ורדרד-כתמתם, המרקם שלו רך ועסיסי והטעמים פשוט נפלאים. כאן חשוב לציין כי הסלמון נוטה להתייבש מהר בכל דרך הכנה שהיא, והתוצאה היא דג יבש ולא נוח ללעיסה. ולכן, חשוב להצטייד בדג טרי במיוחד ולשים לב לזמן ההכנה. אם אתם משתמשים בסטייק סלמון או בפילה סלמון הקפידו שהם לא יהיו דקים מדי, והניחו אותו לצלייה מכל צד לדקות ספורות.

אמנון

עוד דג קלאסי לגריל הוא דג אמנון, המכונה גם דג מושט. הוא נפוץ במיוחד בצורתו המפולטת והקפואה, אך את הדג הזה אנו ממליצים להכין בשלמותו על הגריל (וכך גם בתנור), וזאת כדי למצות את כל הטוב שבו. גם כאן עיקרון ההכנה די זהה לשאר הדגים וכל מה שצריך לעשות הוא לדאוג שהוא טרי, נקי ומתובל, ולהניח אותו לצלייה של דקות ספורות מכל צד על המנגל. (אם בחרתם להשתמש במנגל חשמלי, בואו לקרוא על היתרונות שלו)

הסוד הוא בתיבול

אז בחרתם את הדג המושלם בעבור המנגל שלכם – הוא טרי, שמנמן ומוכן להכנה – ועכשיו כל שנשאר לעשות הוא לדאוג לתיבול. מצד אחד תוכלו ללכת על התיבול הקלאסי, הפשוט והטעים של שמן זית, מלח גס ופלפל שחור גרוס, אך בהחלט להוסיף לו עשבי תיבול למיניהם (פטרוזיליה, כוסברה, טימין, עירית ועוד), שום כתוש/קצוץ, פרוסות לימון, פרוסות או חצאי עגבניות שרי וכד’. כדי שהטעמים ייכנסו היטב לדג, הקפידו לעסות אותו היטב עם התיבול ואף להכניס לתוכו חלק נכבד מהתיבול, ותנו לו לנוח קצת עם כל הטוב הזה לפני שהוא עולה לגריל.

אפשרות לשדרוג התיבול היא להכין תערובת תיבול הכוללת עשבי תיבול עם חרדל, דבש, יין לבן, מיץ לימון, שום, מלח ופלפל שחור. תיבולים מתקתקים יותר יתאימו לסלמון למשל שהולך טוב עם הטעמים הללו. שימו לב היטב לכמויות של המרכיבים בתערובת, טעמו ותתקנו טעמים, וזאת כדי שיצא לכם תיבול מאוזן ומושלם שיחמיא לדג.

סיכום

הטיפ הטוב ביותר שאנחנו יכולים לתת לכם לקראת ארוחת דגים מצוינת היא דגים טריים ואיכותיים. אנחנו במעדני גורמה מציעים לכם לא רק נתחי בשר מובחרים וטריים – אלא גם דגים טריים ואיכותיים שיתאימו לכם לכל מטרה. בהצלחה ובתיאבון!

דגים על האש דגים על האש