דף הבית » בלוג » סוגי דגים למאכל

סוגי דגים למאכל

ההכנה מהירה, התיבול קליל, והטעם? פשוט מעדן: דגים הם מאכל אהוב במיוחד והם מקבלים מקום של כבוד, לא פחות מבשרים וממאכלים אחרים. הם יכולים להיות מנה עיקרית מצוינת ומשביעה, ללוות מנות אחרות ולפתוח לכם כל ארוחה. ולכן, בעמוד הזה נמליץ לכם על 3 סוגי דגים מומלצים, נציג לכם כמה טיפים ודגשים חשובים וקצת על היתרונות באכילת דגים. בואו נתחיל להכין!

סוגי דגים למאכל

יתרונות של אכילת דגים

חוץ מזה שדגים הם מאכל טעים בעיני רבים, וכשמכינים אותם היטב הם לא פחות ממעדן – יש להם עוד כמה יתרונות בריאותיים. הינה 3 מהם כדאי לכם להכיר:

  • מסייעים להתפתחות המוח – סוגי דגים רבים אשר עשירים בחומצות שומן כמו סלמון, יכולים לסייע להתפתחות מוח תקינה בקרב ילדים, לסייע בהפרעות קשב וריכוז ולמתן אותן, ובגיל מבוגר אף להפחית את הסיכוי ללקות בדמנציה או אלצהיימר.
  • טובים ללב – דגים העשירים בחומצת שומן אומגה 3 יכולים לסייע להורדת לחץ הדם, להפחית הפרעות בקצב הלב, למנוע היווצרות קרישי דם ולסייע לשמירת בריאות הלב.
  • משפר את מראה השיער – חומצות השומן החיוניות מסוג אומגה 3 שנמצאות בדגים מסוימים חשובות לתפקוד מערכות הגוף שלנו, ויש להם חשיבות גם בנוגע לבריאות השיער שלנו, למראה מבריק ובריא ולצמיחתו.

סוגי דגים מומלצים

סלמון

דג הסלמון (שנקרא בעברית “אלתית” אגב) הוא אחד מדגי המאכל הפופולאריים, והוא מכיל כמות גבוהה יחסית של חלבון, אומגה 3 ורמות נמוכות יותר של שומן. צבע הבשר שלו הוא ורדרד לרוב, הטעמים שלו עדינים, וכשמדובר בדג סלמון טרי המרקם שלו רך ועסיסי במיוחד. אפשר להכין אותו בכל דרך אפשרית: מבושל, בתנור, על הגריל ובמחבת, וכמעט כל תיבול או מרינדה יחמיאו לו. שימו לב שמדובר בדג שנוטה להתייבש מהר בזמן הבישול או האפייה, ולכן אם את רוצים לקבל דג עסיסי וטוב, הקפידו על זמני ההכנה. דרכים נוספות ואהובות לדג הזה הן סלמון מעושן, סלמון כבוש, ומאכלים אחרים כמו סביצ’ה או טרטר יהיו מעדן לחובבי הדגים הנאים.

דניס

דג הדניס, המכונה גם בשם דג הצ’יפורה, הוא אחד הדגים הנפוצים והאהובים כיום, והוא עשיר בחלבון, בוויטמינים ובחומצות שומן. בשרו של דג הדניס לבן ורך, והוא מאופיין בטעמים טובים ונעימים לחך. כשהוא שלם הוא מכיל עצם אחת מרכזית שעוברת במרכזו, נוסף על כמה עצמות דקיקות שניתן להבחין בהן בקלות יחסית, וזה מה שהופך אותו לנוח לאכילה גם לאנשים שלא מיומנים או רגילים בכך. מי שלא רוצה להתעסק בעצמות בזמן האכילה או חושש מכך, יכול לבקש מהקצב לפלט את הדג ולהסיר ממנו את העצמות, וכמובן שמומלץ לעבור על הדג לפני הבישול ולראות שכל העצמות הוסרו כראוי. כמו הסלמון, גם דג הדניס מתאים לשלל דרכי ההכנה, ורבים פשוט מעדיפים להכניס אותו לתנור או לצלות אותו על הגריל. הוא מעולה עם עשבי תיבול למיניהם ותיבולים קלילים שידגישו את הטעמים העדינים שלו.

ברבוניה

דג מולית הפסים, או בשמו העממי ברבוניה, הוא דג מאכל הנפוץ בארצות הים התיכון ובפרט בישראל. מדובר בדגים קטנטנים שנוהגים להכין ואכול אותם בשלמותם לאחר שמנקים אותם היטב. בניגוד לדגים האחרים שהזכרנו כאן, את הברבוניה נוהגים בעיקר לטגן בשמן עמוק, ופחות לבשל או לאפות בתנור. אפשר בהחלט גם לצלות את הדג, ויש כאלה שמכינים אותו בכבישה. ברבוניה מטוגנת היא די קלה ומהירה להכנה, ומתאימה לנשנוש או כמנה ראשונה בארוחה. רצוי להגיש את הדג לצד רטבים או מטבלים דוגמת צ’ימיצ’ורי, רוטב לימון או סלסת עגבניות.

טיפים חשובים

הינה כמה טיפים חשובים בנוגע לדגים שיש להתחשב בהם לפני ההכנה:

  1. טריות – לא רק בבשר: כדי לקבל מנת דגים עסיסית, טעימה ומרשימה ובלי טעמי לוואי, חשוב לקנות דגים טריים ולא מעובדים מקצבייה או מחנות שאתם סומכים עליה.
  2. ניקוי – בדג יש לא מעט חלקים שלא אוכלים בד”כ, כמו קשקשים, פנים הדג וסנפירים, ולכן כדאי להסיר אותם לפני ההכנה. בקשו מהקצב לנקות לכם את הדג היטב, וגם לפני שאתם מתחילים לבשל אותו ודאו שהדג שלכם נקי ומוכן להכנה.
  3. שלם או מפולט – השאלה אם להכין את הדג שלם או מפולט היא עניין של טעם ושל העדפה. יש דגים שכל ההנאה בהם היא לאכול אותם שלמים, ויש דגים שמומלץ לאכול מפולטים. אם אתם לא רוצים להתעסק בניקוי עצמות בעת הארוחה או להגיש לילדים, קנו דג מפולט או בקשו מהקצב לפלט לכם, וכמובן שתוכלו לפלט בעצמכם לאחר שהשחזתם את הסכין שלכם היטב.
  4. תיבול – לדגים יש טעמים וניחוחות מצוינים גם בלי תיבול משמעותי. חשוב שהתיבול שאתם בוחרים ישתלב באופן המושלם עם הטעמים והמרקם של הדג. לרוב, תערובות עשבי תיבול, שום ושמן זית, או מרינדות כמו דבש וחרדל או טריאקי וסויה מחמיאות למדי לדגים מסוגים שונים.
  5. הכנה נכונה – דגים הם לרוב לא מאכל שמתאים לדרך הכנה של “שגר ושכח”, וכדי לקבל דג עסיסי וטעים, חשוב להקפיד על זמני הכנה מוקפדים ודרך בישול שתתאים לדג. אם תשאירו את הדג זמן רב בתנור או תשכחו אותו על הגריל, סביר להניח שהוא יתייבש מהר.

לסיכום

דגים נחשבים בריאים, עשירים בחלבונים ובחומצות שומן, וחלק מהסוגים גם דלי שומן. זה מה שהופך אותם למאכל שנפוץ ואהוב בפרט על ספורטאים, וכמובן שכמעט בכל בית ומסעדה מככבת מנת דגים טובה – ולא בכדי. אנו מאחלים לכם הכנה מוצלחת ובתיאבון!

סוגי דגים למאכל סוגי דגים למאכל